fredag, december 03, 2010

Mammografi

Idag har jag varit på mitt livs första mammografi.
Ja, jag vet, några år för tidigt egentligen, men det måste göras en mammografi innan bröstlyftet.

Jag trotsade snön och min mage och satte mig på bussen in till storstan istället för att ta bilen.
Magen? undrar ni kanske.
Jodå, den där envisa Egyptenbacillen har inte gett upp än...
Jag mår lite bättre, men det är inte helt bra än.
Men jodå, det gick faktiskt bra att komma fram med buss.

Mammografin gick oxå bra.
Ja, resultatet vet jag förstås inte än, men själva proceduren gick bra.
Alldeles utmärkt till ocj med.
Tydligen har jag PERFEKTA bröst.
Ja, för mammografi då alltså...

Det var lite roligt, när jag kom in så bad hon mig klä av mig på överkroppen och säga mitt personnummer.
Samtidigt kollade hon skärmen för att se att det stämde.
Sen vände hon sig om, tittade på mig, spärrade upp ögonen och tittade på skärmen igen.
Tittade med stora ögon på mig igen och sa:
Ska DU göra en bröstreduktion???

Instinktivt skyddade jag mina stackars små bröst med händerna och sa: Nej, nej, nej, bara ett lyft!
Officiellt i alla papper så heter nämligen bröstlyftet man kan få som GBP-opererad bröstreduktion eftersom det är den operation som vanligen godkänns av Landstinget!
Ja, här blir det till att byta platta, sa hon sen, jag har ju förberett för stora bröst här!

Hon var rätt rolig, nästa sak hon sa var:
HUR har dom kunnat bli så hängiga?!
Jag berättade att jag gått ner nästan 50 kilo och att de varit större förr och hon fortsatte med:
Ja, det är märkligt det där att det alltid försvinner på fel ställen, det kunde väl stannat på brösten och försvunnit på magen och rumpan?

Sen berömde hon mina bröst och sa att de var perfekta för det här.
Själv hade hon så små bröst, sa hon, att det var en plåga när hon skulle göra mammografi:
Min kollega står och drar och drar på ena sidan och jag skriker på andra sidan!

Men som sagt var, mina var ju så perfekta för det här så det kändes ingenting alls!

Inga kommentarer: