fredag, december 10, 2010

Dag 10 – Något som gjort dig stolt de senaste dagarna

Mina barn.
Utan tvekan mina barn.

Den senaste tiden har de börjat hitta sina R och de är så stolta när de faktiskt använder dem.
De jobbar hårt hos talpedagogen med sina R, och vi jobbar hemma, med både stamning och ibland lite R.
Och nu har de hittat ett R som de kan använda!
Det kommer inte i flytande tal, vägen dit är lång, men de kan använda det på begäran.

Det är inte ett skånskt R och inte ett uppländskt R, utan ett mellanting som enligt logopeden är väldigt svårt att göra - varken hon eller jag lyckades få till ett sånt R idag!
Det roliga är att de har hittat ett R som inte bara funkar för dem att uttala, utan även ett R som passar till deras speciella dialekt!

3 kommentarer:

Gitte sa...

Jaaaa så härligt!!! Själv gick ju även jag i lågstadiet på R- kurs... Minns på den tiden...70- tal att vi läste MOR är RAR osv.... Och jag fick kämpa..
Och huvudsaken är att dom hittat ett R som accepteras...och herregud..hur många R finns det?

kattiiiiss sa...

Vad härligt! ♥
Kram

Anonym sa...

En avlägsen släkting till mig hade problem med R när han var liten. Hans mamma tog honom till en läkare som sa till "Roger", vad hater du? Roger svarade -Logel, läkaren sa -säg ditt namn en gång till, Roger sa -Logel,
läkaren sa igen -säg ditt namn en gång till, då frågade Roger -kan inte du säga Logel?
Läkaren vände sig till mamman och sa att det där kommer säkert och fixa sig med tiden, vilket det också gjorde. Jag vill inte påstå att en del barn verkligen behöver hjälp, detta var bara en historia med lyckligt slut.

Taltrasten