måndag, augusti 14, 2006

Vad kan mina 2,5-åringar?

Jaha...
Pågarna kan ju som bekant sina namn: förnamn, andranamn och efternamn, våra förnamn och andranamn, förnamn på mormor och morfar, farmor, farfar och förstås namn på alla de känner som tilltalas med namn.
De kan färgerna gul, blå, grön och röd.
De kan räkna till 4-5, sen kommer siffrorna huller om buller.
Men vi har aldrig ramsräknat med dem, utan vi brukar räkna äpplebitar, bananbitar, kexbitar etc och oftast är där bara 5-10 st!

De kan inga bokstäver, tror jag, det har vi aldrig försökt lära dem.
De vet hur gamla de är och kan visa det med fingrarna oxå.
Fast E brukar säga att han är 5 år.
"Jo, mamma" säger han och tittar bestämt på mig, "jag är 5"!
"Jag är stooor pojke!"
"Nej, mamma, E är oxå 2 år!" säger A då!
De pratar meningar med många ord, 7-8 ord utan problem.
De pratar inte rent, har många egna ord på saker och har absolut inte perfekta meningar.
Men ja, man kan prata med dem, de förstår allt man säger och de kan berätta saker som hänt på dagis och så, och vi förstår det mesta de berättar! ;)
De använder ord som "bredvid", "bakom", "under" och förstår deras innebörd.

De kan säkert en massa mer, men inget av det kommer jag på just nu!

Inga kommentarer: