måndag, augusti 21, 2006

Gott och blandat, med lite sura bitar

I lördags var vi och spelade fotbollsgolf utanför Ystad. Det är väl fjärde året i rad nu som vi spelar, tror jag, och fjärde banan vi provar! I år har det bara blivit den här enda gången, de andra åren har vi hunnit med några gånger varje sommar! För alla skåningar som inte provat på det här än så vill jag slå ett extra slag för fotbollsgolfen på VEN - den absolut bästa banan vi provat, och i fantastisk miljö, bara Ven i sig är ju värt ett besök!

Det här året var pågarna stora nog att få en egen boll de med, gissa om det var 2 stolta pågar som gick med varsin boll i famnen! De blev dock lite sura en stund senare när de insåg att vi inte skulle spela vid fotbollsmålen utan på ändra konstiga ställen utan några mål alls... Insåg att de nog fått se en hel del fotboll på tv eftersom de visste precis hur det ska va - fotboll spelar man vid fotbollsmålen!

Första banorna var jätteroliga, de sparkade för fullt hit och dit och på allas bollar och när pappas boll la sig i bunkern var de förstås tvungna att sparka ner sina bollar där med - man måste ju göra som pappa gör! Efter en timme (med 3 st 2,5-åringar och en 8-åring med på banorna går det INTE snabbt) var de dock rejält trötta på det och uppskattade mer traktorn som var hinder på en bana och hästvagnen på en annan bana. A lämnade oss och satte sig på fotbollsplanen en stund, alldeles ensam satt han där och filosoferade!

Efter 9 hål gav kvinnor och barn upp och åkte hem och lämnade männen att ensamma spela de sista 9 hålen... Hemma i A & J:s hus blev det filmtajm för de 4 ungarna och vi 3 bästisar ordnade maten, snackade "skit" och njöt av att vara utan våra karlar en stund! En timme senare kom männen hem, maken min hade vunnit så han var odräglig förstås! Det bjöd jag på, jag har vunnit 2 av 4 år!

Sen satte vi oss till bords coh det bjöds på kräftor, räkor, Jansson, Västerbottenpaj och så kycklingspett till mig. A ville inte vara sämre än någon annan så han satte på sig kräfthatten och behöll den på under hela måltiden! E skulle INTE ha hatt och kräftan som landade på hans tallrik blev han livrädd för, stackarn! Men frossade i räkor gjorde de, som de gourmeter de är - de delade på nästan 400 gram färdigskalade räkor!

Det går ju inte att missa något så sova skulle de INTE göra - flickvännen J somnade tidigt framför ännu en film, men inte de - de skulle sitta och festa på "ostbojar" (ostbågar) hos oss vuxna! Klockan 23 var de vidriga (får man säga så? ja, för det var de!), bägge skrek och grät och slogs i mitt knä, bägge två skulle förstås sitta i mammas knä men ingen av dem ville dela med sig av mamma till brorsan...

Till slut gick de med på att sitta på var sida om mig i soffan och luta sig mot mig och där somnade de sen när klockan var 23,30! Behöver jag nämna att de var helt slut hela söndagen?

Idag, måndag, vaknade de klockan 5. Jätteskoj när de ska vara på dagis klockan 9 och borde ha sovit minst till klockan 6,30. E vaknade med en skrällande hosta, självklart... De har ju varit friska hela sommaren så nu är det dags att bli sjuk igen när dagis och jobb börjar igen. Men han har ingen feber så det blev en dos Bricanyl och en flaska välling, sen kände han sig mycket bättre.

Klockan nio kom vi så till dagis - 2 stora killar som GÅTT till dagis med varsin ryggsäck på ryggen och UTAN BLÖJA! Ryggsäcken är full med kalsonger och byxor! Jag berättade för M att de brukar sova middag med blöja och hon frågade om den var torr när de vaknade, "jo" sa jag, "det är den ju i stort sett alltid" - och då sa hon att de varit vågliga med de andra som slutat under sommaren och att hon tyckte att pågarna oxå skulle prova sova utan blöja! De har dessutom köpt in en potta till varje barn som försetts med barnets foto - eftersom praktiskt taget alla 14 barn är födda 04 så är det många som pottränats i sommar! Och jag förstår att personalen är trötta på blöjor - de har inte haft ett enda barn utan blöja innan sommaren, så det känns skönt att de oxå är helt inställda på att blöjan ska bort och ställer upp till 100%!

Det var förresten 2 LYCKLIGA killar som sprang in och började leka med de andra barnen idag! Efter 7 veckor hemma har de verkligen saknat dagis och brydde sig inte om att det var i nya lokaler nu! Vi har ju varit och hälsat på som hastigast 2 ggr och gått förbi nya dagiset många gånger så de hade ju full koll på att det här var nya dagiset och att nästan alla "gamla" barn och fröknar skulle vara där!

För min egen del så blir det inget jobb fast semestern är slut. Jag har i samråd med kurator (i fredags) sjukskrivit mig hela veckan och ska få en läkartid den här veckan för ev medicinering och ev fortsatt sjukskrivning. Efter att ha ignorerat kroppens signaler allt för länge "tog jag slut" förra veckan. Jag fick en tid hos kurator i fredags och satt och grät hos henne i en timme och fick "diagnos" depression.

Några kommer kanske ihåg att jag hade det väldigt jobbigt på mitt gamla jobb innan jag slutade och det har varit en tuff vår på nya jobbet, med mycket jobbigt i kombination med konstant vabbande. Jag trodde i min enfald att semestern skulle "bota" mig, men det har istället bara gått utför och nu gick det bara inte längre, det är länge sen jag fungerade som människa. Bra skådespelare är jag tydligen, ingen runt omkring har förstått hur jag mått och det är så skönt att äntligen våga berätta hur jag mår/har mått för familj och vänner. Nu ska jag njuta av att få vara alldeles ensam, att få rå om min egen tid några timmar varje dag.

Ja, gud vet att man inte är bortskämd med egen tid!

Inga kommentarer: