fredag, augusti 04, 2006

2,5-årskontroll - 4 aug 2006

Jaha, då var det avklarat. 2,5-årskontrollen med spräckt överläpp på den ena och spräckt panna (jaja, inte riktigt kanske...) på den andra. De skötte sig utmärkt i alla fall, mina älskade huliganer.

När vi kom in i hallen tog de själva av sig sandalerna och satte dem fint på plats när jag bad dem, gav mig kepsarna och rusade sen in i väntrummet till alla roliga leksaker! "Mamma, titta, många djur" sa E och började leka med bondgården. "Hjälp mig häst, mamma" sa A som ville rida på den stora gunghästen. De lekte och babblade på i ett! Jag såg att bvc-sköterskan kommit och ställt sig bakom hörnan och lyssnade på dem. Pågarna märkte ingenting, de lekte och babblade nonstop. Sen kom hon in och sa hej - det blev knäpptyst i rummet och de tittade på henne med stora ögon.

"Ja, det är så det brukar bli med 2-åriga pojkar" sa hon. "Därför stod jag och lyssnade på dem ett tag först." "Titta, jag har en bää" sa E till henne och visade lammet. "Jag rider ess (häst)" sa A. "Men det gäller visst inte de här pojkarna!" sa hon. De fortsatte leka och hon frågade E vad han hade för djur i bondgården, han rabblade upp några av dem och berättade hur vissa av dem lät. "Titta där är en ko" sa A som inte ville va sämre och såg en bild av en ko på väggen! "Myyy"

Vid väggen stod vågen, den hade en bild av Bamse. "Är det någon som vill stå på Bamse?" frågade hon. "Ja!" sa bägge i kör och trängdes för att komma upp först! "Ojdå, det brukar vara svårt att få upp barnen på vågen" sa L och skrattade.

A vägde (med jeans o t-shirt) 16,6 kilo! E vägde lite mindre, 16,2 kilo. Det innebär 3 kilo upp på 5 månader för A och 2 kilo upp för E. Det märks verkligen att de fått vara friska och fått äta ikapp allt de förlorade under all matvägran när de var så sjuka hela vintern! Nu ligger de fint på sin kurva igen! Sen var det dags för mätning, första gången stående. De ställde sig fint under mätstickan och stod alldeles stilla och blev mätta. E var lite orolig först för han hörde fel och trodde att L skulle ÄTA honom, inte MÄTA honom... Men när han såg hur hon gjorde med A var det okej, hon åt ju inte honom!

A var 93,5 cm och E 93 cm. Det är 3 cm för A och 2 för E på 5 månader.

Sen gick vi in på Ls rum allihop. Här fick de leka ännu mer. De fick servis som de skulle visa att de visste vad man gjorde med den, och de fick benämna olika saker som boll, bil, tåg, och dockkläder som E hittade i en väska. Det fixade de galant! De fick även sparka på en boll och hoppa. Sen fick de papper och kritor och imponerade genom att hålla kritorna i riktigt trefingergrepp! Jag förklarade att det var deras farfar som lärt dem en dag! De klottrade fint på papprena och E visade att han kan rita cirklar! A har inte kommit dit än, han ritade ormar, han!

Jag visade deras prickiga magar och ryggar, och sa att jag trodde det var tvättmedlet. Snarare sköljmedlet, trodde L, även om det är Sensitive. De är tydligen dessutom snustorra så jag fick recept på Miniderm och ska smörja dem minst en gång om dagen, över hela kroppen. Annars kan de utveckla eksem och A kan få fler mollusker, och det vill jag INTE!

Vi pratade lite medan de lekte. Pågarna är långt komna motoriskt, smidiga och duktiga! Språket är också bra, de har långa meningar och ord på det mesta även om inte alla ord är rena. "Kravet" vid 2,5 var att använda meningar på 2-3 ord och de säger mycket längre meningar än så hela tiden. Det är heller inget ovanligt att de inte pratar rent, inte förrän vid 4 "ska" man vara helt utan det. Det är så himla skönt att deras språk utvecklats så otroligt de sista 2 månaderna, innan var jag lite orolig för då var de lite sena. Men det bara formligen exploderade och har fortsatt i samma takt sen dess!

Med andra ord fick absolut mycket väl godkänt! När de sagt tack för klistermärkena de fick och vinkat hejdå trodde ja att vi skulle åka hem. Icke. Vi skulle stanna och leka med bondgården!

Till slut fick jag hem dem med lockande om Apoteket! Av någon anledning älskar de att få följa med på apoteket... Det blev ett stopp till efter Apoteket. Hos farmor i BRIO-butiken. Är man så duktig kan man väl få belönas med en alldeles egen bondgård?! Det blev en likadan som den på bvc och farmor "slängde med" ett helt traktorset oxå! Bondgårdsdjur har vi redan, även om de kanske är lite stora!

Efter lunch slocknade de i sina sängar, alldeles slut! E hade dock energi nog att smyga över till As säng och krypa in under hans täcke och somna där, tryggt bredvid brorsan.

I eftermiddag ska vi och hälsa på på nya dagiset! Spännande, tycker både jag och grabbarna!

Inga kommentarer: