måndag, januari 05, 2009

Dödsorsak

Jaha, då har pappret äntligen kommit.
Beskedet från Rättsmedicin, resultatet av obduktionen.
2 månader har vi väntat och våndats och så kommer det som ett slag i ansiktet:
dödsorsak ej påvisbar.

Fattar ni?!
Det finns ingen orsak till att Fredrik dog!
Hur fan kan en människa få lov att bara dö utan orsak, utan något fel, utan någon sjukdom?
Somna som vanligt och sen aldrig vakna igen.

Hur ska jag nånsin kunna sova lugnt igen?
Jag hoppades ju in i det sista att det skulle dyka upp någon orsak, så att pågarna kunde kollas om det var ärftligt.
Som det är nu så vaknar jag ju flera gånger varje natt och är livrädd tills jag känt att de bägge två andas där bredvid mig.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Nää, då kan de väl inte ha gjort sitt jobb ordentligt?! En människa kan inte bara dö utan orsak heller?! Det låter ju jättekonstigt. Fy så jobbigt och tråkigt för er, beklagar verkligen.

Kramar

Anonym sa...

Jag kommer aldrig att begripa och acceptera, att en fullt frisk människa bara dör, det är ofattbart, och orättvist.

Varm kram till er.

Anonym sa...

Många kramar till dig Lotta!!!
Jag tänker på dig!

kattiiiiss sa...

Det är det värsta svaret som kunde komma.. Att inte få en förklaring till varför. Nu tvingas ni undra resten av livet. Hade det funnits en anledning så hade ni kanske kunnat acceptera det lite lättare.

Skickar en stor varm KRAM
Katarina

Meltin sa...

Det här måste vara värsta tänkbara scenariot, att man inte finner orsaken till någons död. Vad som helst är ju bättre äön att inget veta, att ubdra dagarna igenom. Varför?

Tänker på er hela tiden. Många varma kramar.

Anonym sa...

Visst vill man veta....
Tänker på dig. Kram Aase

Nemi sa...

Fy, det är verkligen jätteotäckt. Att man bara kan dö utan någon orsak till det. Om det inte finns någon orsak eller om han var fullt frisk - då känns det än mer orättvist. Alla vet att vi alla ska dö. När åldern tar ut sin rätt om man får önska. Men sen kan man bli dödssjuk eller vara med om någon dödsolycka. Men då vet ju i alla fall efterlevande vad orsaken var. Även om det också är orättvist om en människa dör i "förtid".

Det måste väl vara väldigt, väldigt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om det förut.

Sköt om er!

Massor med kramar!

Anonym sa...

Uj uj.. det där var inget roligt besked. :( Risken att det skulle hända fler ggr inom samma familj måste vara obefintlig... men som mamma är man naturligtvis jätteorolig ändå. Kramar i massor!!

Gitte sa...

Man kan inte tro att det är sant.... det måste ju finnas en anledning.
Förstår dig, superjobbigt....
Jag kan acceptera när en äldre sjuk människa dör, men inte unga och dessutom FRISKA människor...... hur i hela friden kan det ske?????

Helena sa...

Hej

Förstår att det är ett väldigt jobbigt besked. Många kramar!

Helena (BoS)

Petra sa...

Fy vad jobbigt!
Tänker på er ofta. Din styrka är beundransvärt. Ta hand om er.
Kram

Anonym sa...

Klart att man vill ha en orsak, en människa kan inte bara somna in utan orsar, eller? Om inte det var nog det som hänt! Jag förstår din rädsla och ångest varje natt. Önskar att man kunde lindra ditt lidande på något sätt. Jag tänker på er på dagarna väldigt ofta och kommer att sända tankar inför nätterna också.

Kramar till er

Pia sa...

Men ÅH, vad fruktansvärt jobbigt!! Mitt i det ofattbart hemska måste det varit så skönt att iallafall fått en förklaring... Vad svårt nu att förklara för barnen - och att själv förstå och våga sova lugnt på natten igen.

Jag tänker på dig!
Varma kramar från Pia

Anonym sa...

Å så jobbigt! Förstår er frustration.
Dock är det inte helt ovanligt, jag känner två olika familjer som varit med om samma sak. Bägge somnade och vaknade inte mer, och det var inget som helst fel på dem.
Ta hand om varandra.

Resenären sa...

Förstår att det är jobbigt att det inte finns någon påvisbar orsak. Tänker på er!
Kram

Hanna och Bemi sa...

Men visst måste det gå att hitta en orsak? Inte kan de bara ge upp utan att ha hittat en orsak? Ring, gå på, ge dig inte! Försök få mer besked från dem. Något måste de ha hittat som kanske kan leda dem vidare. Är man 35 år går man inte bara och dör utan orsak.

En dödsorsak måste göra det lättare för dig och pojkarna att acceptera och bearbeta det som har hänt.

Stor kram till dig och pojkarna!!

Anonym sa...

Tänker så på dig och pojkarna, det var ju inte ett sådant svar ni ville ha!! Fredrik var för ung för att bara dö, har de verkligen gjort sitt jobb??? Något måste ju ha varit fel... Förstår din oro för gossarna! Vi får bara hoppas och be att inget händer dem!! Jag är också rädd för att förlora mina barn, De är ju det käraste man har!! Sänder massor av varma tankar och styrkekramar till Dig och dina underbara killar!!

Anonym sa...

Jag tänker på er!!
Många kramar till dig Lotta!

Anonym sa...

Fy vad jobbigt för dig att inte få veta :(.
Helt obegripligt att dom inte kunde hitta orsaken..

Massor av kramar
Emma, BoS

Anonym sa...

Åh, vad jobbigt att du inte kunnat få reda på vad som egentligen hände! Tänker på dig!
Kram, Sandra

Anonym sa...

Fy, vad jobbigt att inte få veta, att inte få en orsak till varför något så hemskt och så orättvist kan hända.
Tänker på er varje dag!
Stor kram, SussiG

Anonym sa...

Så FRUKTANSVÄRT! Jag har tänkt så på det. Men inte frågat, inte vågat - det är så svårt att bete sig korrekt i sådana här situationer. Jag vill krama om dig det hårdaste jag kan, men har ingen aning om vad man säger. Tänkte: "Kanske hade han dåligt hjärta eller var sjuk på något vis?" Men att inte finna en orsak måste vara ÄNNU jobbigare för er. Kram, gumman!