måndag, september 22, 2008

Tillbaka (gnällvarning)

Jag är tillbaka igen.
Inte alldeles frisk, men tillräckligt för att kunna jobba igen...
Det är bara snuva och lite halsont och hosta kvar.

Tänk om man hade kunnat ha nån vecka ledigt nu.
Jag har börjat känna att jag har alldeles för mycket runt omkring mig just nu.
Vill absolut inte hamna där jag var för 2 år sen så jag måste bromsa in lite grann känner jag.

Men några saker är avklarade i alla fall, saker som egentligen är jätteroliga men som blev en stor stressfaktor för mig eftersom så mycket annat kom samtidigt och att jag hade tidspress på mig.
Jag blev supernöjd med slutresultatet på det mesta i alla fall, det är ju huvudsaken.

Och nu har jag precis fixat styrelseprotokollet som hängt över mig sedan 18 augusti - varför gör jag det inte med en gång utan bara går och skjuter det framför mig och blir stressad för att jag inte gjort det?
NU - 3 dagar innan nästa möte skriver jag det, på 10 minuter...

Försöker scrappa så mycket som möjligt, de stunderna mår jag ju riktigt bra!
Det är bara så svårt att ta sig dit, till scrapbordet, jag fastnar i annat som egentligen inte är lika viktigt eller lika roligt.
Har påbörjat en sponsorgrej till Scrappizbloggen och väntar på en grej till - det är extra roligt att scrappa när man faktiskt blivit sponsrad med grejerna man använder!
En extra sporre, en känsla av stolthet!

Känner att jag måste få ihop ett lager med kort oxå, nu börjar försäljningen komma igång och eftersom jag inte har någon buffert med kort så blir det en press där med, att hinna göra kort så att det alltid finns 20 kort till försäljning i affären.
Snart är det ju dags för julkorten, jag måste verkligen hinna få ihop ett lager med såna!

Det är mycket på jobb nu oxå, känner jag.
Vi är ett nytt arbetslag och ska komma i ordning på en ny avdelning tillsammans, men med 17 3-åringar och 5 2-åringar i verksamheten så räcker tiden inte till och fixandet av avdelningen och nödvändigt dataarbete prioriteras nedanför barnen så klart, och skapar ännu mer press.
Jag har massor av dokumentation som måste skrivas ut och min planeringstid räcker inte på långa vägar til det - och egentligen ska den ju inte läggas bara på det heller, då ska jag ju planera för verksamheten - inte bara göra dokumentation av vad vi gjort.

Och så har vi fått ett nytt schema, från och med nästa vecka.
Och jag hatar det.
Jag ger bort 25% av min inkomst för att få mer tid hemma med mina barn - då vill jag inte jobba till kl 16 tre dagar i veckan! (Okej 15.45 på fredagar - men en kvart hit eller dit...)
Tiden på morgonen är ju bortkastad, jag väcker ju inte barnen tidigare på morgonen för att umgås med dem...
Det känns som att jag lika gärna kan jobba heltid om jag ska ha såna tider. :-(

Och så självklart den eviga stressen av pengar man har eller inte har.
Våra lån skrevs om nu och räntan fördubblades mot innan, det är ju inte så jättekul precis - särskilt inte när vi redan har ett snordyrt boende.
Vi måste komma härifrån snart, även om vi trivs jättebra så vete 17 om det är värt alla pengarna i månaden - vi hade kunnat bo i ett eget hus för 2,5 miljoner med samma månadskostnad som vi har i vårt lilla bostadsrättsradhus...

Och så hemmet, tvättberg som bara växer hur mycket jag än tvättar, väggar som ska målas, rum som ska tapetseras, saker som ska röjas undan, saker som ska plockas fram inför vintern, bla bla bla...

Och så funderar man på operationen, kommer den att hinnas med innan januari?
När fan kommer min tid till gastroskopi, de är ju hopplösa att få tag på per telefon.
Och när kommer pågarnas tid till talpedagogen? I februari sa de att vi skulle få tid inom 5 månader...

Sorry.
Jag har gnällt färdigt nu, tror jag.

Nu längtar jag efter scrapmässan i Helsingborg på söndag!
EGENTID!!!

5 kommentarer:

Gitte sa...

Det låter tufft med er barngrupp, hur många personal är ni?
Ibland blir ALLT bara för mkt, o just nu verkar du ha det tufft... men dra åt bromsen som sagt ,det kan du så att du inte blir för stressad.... kram gitte

Anonym sa...

Tack, Gitte.
Vi är fyra personal, en heltid, 2 35 och jag på 30 timmar.
Men ja, du vet, sen är det planering osv på schemat så det försvinner många timmar, heltiden har 3 timmar egen planering, 2 timmar pedagogiskt ledarskapstid och 1 timme samverkanstid i veckan... Jag har 2,25 timamrs planering och de andra 1,5 timmes planering var. Det är bara mellan 9,45 och 13 som vi är alla 4 på plats.
Kram, Lotta

Anonym sa...

Sätt dig ner, ta ett djupt andetag och varva ner! Gå inte in i "väggen" igen. Tänk på DIG den här gången. Kram Katarina

Lena sa...

Var rädd om dig !!!!!!!!

Pia sa...

Man måste få pysa över ibland - och det här är ju din alldeles egen vrå, så du har all rätt i världen att gnälla av dig här!!

Det låter som att du har alldeles för mycket nu... även sånt som eg är roligt, blir inte roligt när man känner att det blir ett tvång och tiden inte räcker till.

Tänk till, och sålla bort sånt du kan!

Jobb-schemat låter inte alls kul, håller med dig - deltid jobbar man för att kunna vara mer med barnen på em!

Sköt om dig!

(från en som emellanåt hamnar precis där du är - att det bara är FÖR mycket)