lördag, januari 01, 2011

Gott nytt 2011!

Jag önskar er alla ett gott nytt 2011!
Hoppas att ni alla haft en rolig, mysig, trevlig nyårsafton!

Min egen blev inte alls som planerat.
Jag och pågarna skulle fira med allra bästa vännerna långt ute på landet hos A & J.
Precis som varje år!

På torsdagen började min jäkla höft kludda igen, eller ja, där benet går över i rumpan kan man också säga.
Det gjorde väldigt ont som det alltid gör när det kör igång, men det var hanterbart.
Fredag morgon vaknade jag och hade så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen.
Pågarna fick hjälpa mig ur sängen, jag kunde inte komma upp själv.
De var stolta över att kunna hjälpa mig men väldigt oroliga.

Behövde gå på toa och morgonkissa.
Tog mig 10 minuter att komma uppp från toastolen...

Jag kunde inte sitta, inte resa mig, inte sätta mig ner, inte gå - allting gjorde vansinnigt ont.
Halvlåg i soffan hela förmiddagen, så länge jag låg still gjorde det inte ont.
Till slut hade jag så ont att jag bara grät.
Det fanns inget val längre, nyårsafton eller inte, jag behövde komma in till akuten för att få hjälp.

L & M tog hand om pågarna, svärfar körde mig in till Malmö, och samtidigt begav sig mamma och pappa med syrran och lillkusin R mot mitt hus så att hon kunde ta emot pågarna när de andra skulle iväg på nyårsfirandet som jag nu insåg att jag aldrig skulle hinna hem till.
Kom in på akuten vid kvart över två, kvart i tre fick jag komma in på första undersökningen, och kvart över tre låg jag på en brits inne på ortopedakuten.
Och där låg jag i 4 timmar i väntan på doktor.

Min sänka var för hög (67, ska vara under 8) och de var rädda för inflammation i höftleden.
Men höften var för rörlig så de misstänker muskelinflammation i sätesmuskeln - samma som jag haft förut.
Men eftersom jag även haft roterat bäcken fick jag order om att komma tillbaka söndag morgon kl 8 för röntgen av höften.

Så jag fick ett par kryckor och en monsterspruta med smärtstillande i rumpan, och fick ringa efter en taxi hem.
Sprutan började snart verka så resten av kvällen slapp jag ha ont.
Pågarna väntade ivrigt på mig, men hade haft kul med moster och lillkusinen.
När alla tre pojkar somnat blev det en film för syrran och mig (The invention of lying - en riktigt rolig film!) och sen väckte vi busarna strax innan tolvslaget så de fick se fyrverkerierna utanfär fönstrena.

Idag har jag ont igen, och knaprar smärtstillande, ligger mest i soffan och hasar fram med kryckorna.
Mamma och pappa kom och hämtade syrran och lillkusin R, eller rättare sagt pappa, för mamma bytte plats med syrran och stannade kvar här.
Och hela nyårsgänget från igår kom med fika så att vi ändå fick träffa dem i helgen!

Nu blir det duschen, sen Mamma Mia och i morgon blir det alltså röntgen och sen nytt besök på ortopedakuten för lite mer besked och förhoppningsvis starkare tabletter än Panodil och Ipren.

7 kommentarer:

kattiiiiss sa...

God fortsättning!

Hoppas att din bråkiga höft snart ska sluta trilskas. Den är riktigt otrevlig. Tur att du har så fin hjälp omkring dig.

Tänker på dig imorgon och hoppas att allt går bra.
Kram
Katarina

Christina / Synål / Stina sa...

Godfortsättnig på det nya året.
Vad tråkigt när det inte blir som man tängt sig men att det finns människor i ens närhet som kan hjälpa till.
Kram på dig och Krya på dig

Anonym sa...

du vill bara att vi skall tycka synd om dig men de gör vi aldrig

Anonym sa...

Vilken konstig kommentar från anonym! Bry dig inte om det alls, titta på de andra kommentarerna istället. Tycker också synd om dig, att du har ont och inte kunde fira nyår, som det var tänkt. Förhoppningsvis känns det redan bättre, vet hur det känns att ha ont, och man får hoppas att anonym aldrig behöver ha det. Anonym kanske aldrig behövt tröstas eller lindras. Men just då uppskattar man vänner och hjälp som allra mest.

Kram Butta (och god fortsättning)

Tvillingmamma Lotta sa...

Tack, idag börjar det kännas bättre.
Röntgen visade inget ovanligt i skelettet så de står fast vid att det troligtvis är en muskelinflammation.
Jag har fått lite starkare tabletter och har blivit lite rörligare.
Kram på er!

Hanna och Bemi sa...

God fortsättning! Hoppas att du mår bättre!

En helt annan sak. Jag vet att du och pojkarna blivit fotograferade av Jenny S. En kollega till mig ska på min inrådan anlita Jenny till en syskonbild som de ska ge till sina föräldrar. De fick veta att Jenny tar en fotografavgift på 850 kr och att hon sedan debiterar per bild. Vet du vad Jenny tar betalt per bild?

Kram
Hanna

Tvillingmamma Lotta sa...

Hanna!
Det bästa är att de mailar Jenny för prisuppgift.
Jag köpte ett helt paket med lite blandade storlekar.
Hon har flera olika paket i olika prisklasser.
Jag köpte även några extrabilder.
kram, Lotta

www.jennysandberg.se