söndag, januari 23, 2011

Födelsedagsfirande

Födelsedagen började strax efter 6 på morgonen med ett: Mamma, idag är det min födelsedag, får jag vakna nu? från Emil.
Nej, det är inte morgon än, sov lite till, svarade jag och smög upp ur sängen: Sov ni, jag ska bara kissa.
Istället smög jag ner och fixade födelsedagsbrickan med O´boy och bulle.
Smög upp igen och gick in i sovrummet under ljudet av skönsång.

Ja, skönsång kanske är att ta i, men jag sjöng "Vi gratulerar" för dem.
Sänglampan tändes och två morgonförvirrade, lyckliga ansikten sken mot mig.
Ännu lyckligare blev de när jag med ett: Nämen, vad är det här?! drog fram vars två paket från under sängen.
De öppnade paketen med raketfart och blev överlyckliga när det var de önskade Atlantis-legona.
Sen fikade vi i sängen och hade riktigt mysigt.

Efter frukost hämtade vi nyckeln till kalaslokalen och gick bort och kollade hur det såg ut.
Det gick inte att duka långbord som tänkt, men det blev faktiskt bättre med två bord eftersom pågarna då fick vara huvudperson vid varsitt bord.
Vi gick hem igen för att byta om och mina föräldrar och syrran + lillkusin R dök upp.
Pågarna, syrran och jag förberedde i lokalen och klockan 11 dök kompisarna upp.
Pågarna hade fått bjuda 4 kompisar var, och de blandade gamla dagiskompisar med nya klasskamrater.

Snart var lokalen full av vampyrer, klonsoldater, cowboys och annat löst folk som sprang runt och tjoade och hade hur kul som helst.
Strax efter halv tolv leverade mamma och pappa den beställda maten från McDonalds och ungarna högg in.
Lekar, stoj och skratt - och lite marängsuisse och sedan var det dags för godispåsar och slut på kalaset.
Pågarna var supernöjda och hade haft jättekul - och fått en massa roliga presenter förstås!

Väl hemma igen fick vi hjälp av min familj att fixa och laga maten till nästa kalas.
Mango chutney-gryta med ris och naanbröd, serverat med sallad, bananer och jordnötter - supergott!
Släkten droppade in och pågarna var överlyckliga igen - en massa favoritpersoner OCH en massa presenter!
Det blev mer lego, en wii-mikrofon, presentkort, sällskapsspel, pengar, ett gormitiland och favoritpresenten: varsin Paper Jamz-gitarr!

När släkten åkt hem - tack för en supertrevlig kväll! - la pågarna sig i varsin soffa med gitarren bredvid och slog på Cartonn network med orden:
Det är faktiskt vår födelsedag idag och då bestämmer vi själva hur länge vi får vara uppe!
Fem minuter senare snarkade Emil i soffan...
Axel var envisare men till slut fick jag upp dem bägge två i säng, och de somnade på två röda sekunder.
Nöjda och belåtna!

Idag då?
Jodå, de satt vid matbordet och byggde lego så fort de vaknat och där har de suttit större delen av dagen.
Lite pauser för att spela Paper Jamz, och prova nya mikrofonen till Lego Rockband på Wii.
En promenad till ICA, och sen återgick de till legobyggandet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket härligt kalas!!! Det låter så mysigt! Hoppas det blir ett bra år för gossarna, att vara 7-åring! Kram!