måndag, december 21, 2009

Jullov...

...har vi här hemma nu.
Jobbade min sista dag innan jul idag och är nu ledig 14 härliga dagar!
Som pågarna längtat efter semestern sista veckan, även de känner av att det varit en lång och tuff höst.

Till jul är det ju sammanslagningar på förskolorna, jag har jobbat på en annan förskola idag, och pågarna har varit på sin vanliga förskola men på en annan avdelning och med personal från andra avdelningar.
När jag kom och hämtade dem strax innan 16 uppptäckte jag att Emil kissat på sig, det syntes ganska så tydligt på hans jeans, och det var alldeles kallt och hade börjat torka.
När jag påpekar det för honom säger han att han kissat på sig TVÅ gånger, första gången på förmiddagen utomhus i overallen.
Jodå, overallen är dyngsur. (Med andra ord är den alltså inte ens inhängd i torkskåpet - vilket den borde varit eftersom den var plaskblöt, han sa ju inte att han kissat så de borde trott att den var blöt av snö. Axels hängde ju i torkskåpet.)
Hans stövlar är lika dyngsura inuti, och samma där: Axels står i torkskåpet.

Och han har alltså gått i kissiga byxor i minst 4 timmar...
Dåligt.
Ja, jag vet att han borde sagt till, och det sa jag till honom också: Det är ingen, allra minst jag, som blir arg om man kissar på sig, men jag blir arg på honom när han inte berättar att ha kissat på sig.
Men ja, det är klart att det är pinsamt att berätta för nån man inte känner så bra att man kissat på sig när man snart är 6 år gammal.

I morgon blir det nog lite julshopping ändå.
Jag har ingenting att ta på mig till jul & nyår känns det som.
Eller jo, nu kom jag nog precis på vad jag kan ha till jul!
Men till nyår har jag inget.
Även om vi "bara" firar med bästa vännerna x 2 - som alla sett mig "in good times and in bad times" så vill man ju va fin på nyår.
Vi får väl se, vad vi känner för, när vi vaknar i morgon bitti.

I morgon bitti skulle jag egentligen varit hos sorgterapeuten, men jag fick ringa i kväll och lämna återbud eftersom ingen kan passa pågarna under tiden.
Så vi fick boka in en ny tid om en vecka, och jag har en vecka på mig att hitta någon som kan ta dem då.
Och en extra vecka på mig att göra uppgiften som ska göras, som jag ju skulle ha gjort senast ikväll egentligen.
Ett relationsdiagram på min och Fredriks relation, med våra bra stunder och våra dåliga stunder i vårt liv tillsammans.
Förra gången gjorde jag ett förlustdiagram, där man radar upp alla förluster, smärtsamma händelser, negativa händelser, som påverkat en starkt, under hela sitt liv, och markerar hur smärtsamma de var.
Gissa om det var tufft att köra till jobb efter att ha gått igenom allt smärtsamt i livet under en tidig morgontimme?
Men det är nyttigt, och ganska skönt efteråt, att gå igenom sitt liv, prata och gråta.

Julklapparna är i alla fall klara, tror jag.
Som jag trodde att jag skulle göra så handlade jag ännu lite till åt pågarna idag.
Jag kan inte ge dem deras pappa tillbaka, men jag kan ge dem en massa presenter...
Ungefär.

Och nya fina naglar har jag gett mig själv.
Var och byggde dem hos en tjej i Malmö på Lucia.
Man känner sig så fin i långa naglar!
Men ojojoj, så handikappad...
De är ju ivägen överallt, ni skulle bara veta hur lång tid det tar för mig att skriva det här inlägget tack vare alla tryckfel jag får gå tillbaka och rätta till!

2 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Vill ge dig en stor kram..
Pojkarna får gärna vara här när du ska iväg. Vi är ändå hemma jag och barnen, så två till gör ingen skillnad!

God Jul

Kram Katarina

Malin sa...

Hittar du ingen barnvakt så ring hit..Casper har pratat en del om att han vill leka med Emil o Axel =)
Ha det bra!