torsdag, juli 09, 2009

Datorbry och öppna dörrar

Jag blir tokig på min laptop, det har bara varit elände sen jag köpte den.
Jag hade den nog 3 veckor innan jag fick lämna in den första gången, var utan den i 2 veckor och fick sen lämna in den för samma fel några veckor senare igen.
Nu har jag varit av med den i nästan 2 veckor igen, med ett nytt fel.
De gjorde tydligen en systemåterställning och provade den några dagar utan att den hängde sig som den gjort för mig hela tiden.

Hämtade den idag, överlycklig!
Startar den och inser att jag måste konfigurera Windows, okej, oj, musen funkar inte, vänder den om i handen och sätter på den vilket resulterar i att den väljer att jag pratar norska.
Det går inte att gå tillbaka och ändra språk.
Nähä...

Kopplar in bredbandet och startar internet, måste viss konfigurera något som kräver en expressinstallation som inte kan göras utan att uppdatera min Flash Player, klickar på länken och får genast upp en ruta som berättar att Internet Explorer slutat fungera och stängs ned.
Provar igen, samma sak.
Provar igen, klickar inte på länken utan väljer att gå till en annan sida istället.
Samma ruta igen.
Internet Explorer fungerar alltså inte.

Och till råga på allt är ju alla mina program jag installerat borta, Photoshop, Antivirus, Word - så jag måste göra om allt det igen.

Expert får ett besök av mig när de öppnar i morgon bitti...
Gissa om jag kommer att vara en glad och posititv kund?

Nåja.
Det ringde på dörren sent ikväll, efter kl 22.
Jag blev lite rädd, men öppnade ju dörren.
Där ute stod grannen mittemot.

Jag ville bara säga att din bildörr står öppen, sa han.
Jävla skit, tänkte jag, inbrott...
Den har stått öppen hela kvällen, sa han sen.
Jävla unge, tänkte jag då, och fick generat tacka så mycket och springa ut och stänga dörren med förklaringen att jag gått runt bilen innan Axel gått ut...

Jag öppnade min dörr och gick ut, gick runt bilen och öppnade framdörren för att ta ut alla kassar med dator, öl och lite nya kläder åt pågarna.
Pågarna klev ur bilen och tog sina Happy Mealboxar ur framsätet.
Jag låste och larmade bilen.
Vi gick in.
Axel hade inte stängt sin dörr på förarsidan...

Det pinsamma är att det inte är första gången.
En av gamla grannarna ringde sent en kväll i gamla huset och sa samma sak, att en dörr stod öppen och hade stått öppen hela kvällen.
Den gången var det någon av pågarna som hämtat något i framsätet medan jag plockade ur alla matkassar ur bagaget och sedan låste bilen.

Men jaja, jag kan ju inte skylla på pågarna, de är bara 5 år - det är mitt ansvar att se till att alla dörrar är stängda.
Så den där tanken; "jävla unge" kom snabbt, var aldrig så allvarligt menad och ångrades lika snabbt!
Det var i alla fall inte lika farligt som när jag glömde husnycklarna i låset på ytterdörren hela natten i huset i förra hemorten, eller hela dagen i gamla huset...

Nu ska jag gå och kolla var jag har husnycklarna. ;-)

3 kommentarer:

Anneli sa...

Hej! Vad trist med din dator, kanske skulle reklamera den och se till och få en ny!! Jag hoppas att det löser sig! Dörrar,nycklar och matkassar m.m. Man kan inte hålla reda på allt, jag har också en viss förmåga att glömma nycklar i låset, tur att det finns grannar!! Ha en bra dag!

Gitte sa...

Måste ordna sig med datan.. irriterande. Och ha ha detta fenomen med nycklar.... gör jag ofta. Och har även jag goa grannar.Men förra veckan hade jag en granne som INTE var sååå glad. Han bor ovanför mig, ställer sig på balkongen o ropar till mig som sitter på gården med granntanter..... DIN katt är hos mig!!! Va?? jag fattar inget, hur o när har han kommit dit? Det visade sig att JAG förmodligen inte stängt vår ytterdörr o katten ut i trappen o sen snabbt in i första dörr som öppnas...DET var ingen bra dörr han valde för där bor en snäll man som är RÄDD för katter....

Syrran sa...

Jag vet inte hur många gånger grannarna i trappen ringt på min dörr och snällt sagt att mina nycklar sitter i låset på utsidan av dörren, igen...
Så det går nog i familjen =)