måndag, december 29, 2008

I lördags var A & J här med lilla Tyra, pågarna hade verkligen längtat efter J eftersom jag lovat dem att han skulle hjälpa dem bygga ihop den stora riddarborgen som jag köpt åt dem från Fredrik (han pekade ut den i en leksakskatalog innan sin död och sa att han ville att vi skulle köpa den åt dem i julklapp).

De hade med sig McDonaldsmat som de och pågarna åt medan jag drack ett glas juice...
(Jag får ju fortfarande bara äta/dricka flytande efter op.)
Tidigare på dagen kom jag på att jag kunde ju faktiskt köpa min favoritsoppa på kinarestaurangen i byn, deras fantastiska Pekingsoppa på Hong Kong-vis.
Så när borgen var klar gick A & jag ner til kinarestaurangen och när jag fått min soppa och vände mig om för att gå kom ägarinnan ut ur köket och ropade tillbaka mig.
Hon vände sig om och drog fram något bakom disken med orden:
"Din man glömde den här, för länge sen, när han var här med sin pappa."
Jag bara tittade på henne och på kepsen utan att få fram ett ord.
"Visst är det väl hans?" frågade hon då.
"Jo, jo, det är hans keps" svarade jag och tog emot den.

Men jag kunde inte säga något mer.
Jag klarade inte av att berätta för henne att han är död.
Kepsen kramade jag i min hand hela vägen hem.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Allra käraste Lotta...en bamsekram till dig från mig. Ofattbart och obeskrivligt.
Kramar Eva (Gbgtjej)

Vibbe sa...

Lotta finns inte ord.
Tänker på er-
Kram Vibbe

Anonym sa...

Jag hittar heller inga ord, men DU gör ju det! Snälla, om du orkar och vill någon gång i framtiden så vill jag gärna läsa om denna resa i en nyskriven bok. Tror många skulle känna igen sig. Kram i massor!

Gitte sa...

Ibland undrar man om det är tecken från den andra världen...
kram gitte

Anonym sa...

Det känns som om hon visste och kanske försöka trösta. Ni verkar ha haft en mysig dag och pojkarna måste älskat borgen. Kramar i massor!

Anonym sa...

Goaste lilla Lotta, du är en av de varmaste personer jag läst om utan att känna personen i fråga.
Du är så otroligt bra på att sätta ord på känslorna, det har du överfört på småkillarna, Du är en stark tjej och mamma.
Men även du får gråta, förbanna och sörja, och med tiden kommer det fler och fler glädjestunder som varar längre och längre.
Så skönt att höra att flytet går bra, men man kan bli trött och matt av det, så vila när tillfälle ges, gumman. Kepsen hade jag sett som en hälsning från Fredrik, precis när du behövde ett bevis på att han är med er, men det känner du inom dig. Jag har fått "många" små oförklarliga " hälsningar från min man, vill jag tro, ialla fall. Många Kramar till Dig och pojkarna
Anette i Göteborg

Meltin sa...

Tänker på Er.

Nemi sa...

Ja, du vännen. Du kommer nog alltid att få olika slags påminnelser om F i olika sammanhang när du som minst anar det. Ni har ju ändå varit tillsammans så länge och varit med om så mycket tillsammans. Konstigt vore det väl annars. Det behöver kanske inte alltid göra ont, utan som andra skrivit här tidigare att det kanske kan vara ett tecken från honom till dig.

Och du, du behöver inte berätta för folk. Bara när du själv känner att du vill, kan och orkar. Det är något som DU själv får bestämma.

Massor med kramar, N

Anonym sa...

Kramar till er.

Helena sa...

Hej Lotta

Nu står vi inför ett nytt år och ingen vet vad som kommer hända 2009. Förut tänkte jag alltid bara på bra saker, men nu är jag lite mer ödmjuk inför vad ett nytt år kan innebära, men jag hoppas att 2009 blir ett bra år för oss alla, på olika sätt, och trots allt.
Gott nytt år och kram till er 3!

Pia sa...

Lotta - vad ni har att ta er igenom nu, du o pågarna! Det finns något till dig i min Blogg!

Kram Pia

Anonym sa...

Vill bara skicka en hälsning och en kram.