fredag, april 25, 2008

Svullna lymfkörtlar

Är hemma och vabbar idag med två ganska så pigga och glada, men ej ätsugna killar.

Igår eftermiddag sov de en stund efter dagis och när jag väckt dem såg jag plötsligt en stor knöl/bula på Es hals, stor som en liten kiwi, under örat.
Sedan upptäckte jag att han hade en nästan likadan på andra sidan med.



Jag kollade A för säkerhets skull.
Jodå, han hade en ännu större knöl på ena sidan, och lite mindre på den andra.



Panik!
Va fan är detta?!

Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att det måste var svullna lymfkörtlar, att de reagerat på något och svullnat.
Om de inte blev sämre, fick feber eller svullnade mer så räckte det att vi ringde vårdcentralen morgonen efter.

Reagerar på VAD? frågade maken oroligt, det hade hon ju inte sagt.
Ringde mamma som är sjuksköterska; en infektion i kroppen sa hon.

Sökte på svullna lymfkörtlar på nätet...
GÖR INTE DET!
Det enda svar man får är CANCER.
Trots att den vanligaste orsaken till svullna lymfkörtlar är att man har en infektion i kroppen.

Andra tecken på lymfcancer är bla oförklarliga feberattacker och nattsvettningar.
Tjena.
Jäkligt roligt att läsa ju.
De har ju ofta feber "utan anledning" och svettas sjöar om nätterna.

Den vanligaste orsaken är en infektion i kroppen.
Försöker intala mig själv det.

Ringde vc i morse och de tog inte emot oss.
"Vänta och se om de blir sjuka, de har troligtvis blivit smittade av något sominte brutit ut än."
Blir de sämre får ni åka in akut i helgen.
Är knölarna kvar på måndag ska de kollas upp.

8 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Hoppas att killarna snart tillfrisknar!

Håkan har haft en svullen lymfkörtel sedan han var barn. Speciellt när han är förkyld så blir den stor. Absolut inget farligt! Som du skriver så är den vanligaste orsaken en infektion.

Ha en mysig Fredag!
Kramis, Katarina

kattiiiiss sa...

Måste fråga här också, undrar hur man gör de där goda chokladplättarna som du tipsade om? Plättar är ju så gott och dessutom så älskar jag choklad ;-) Kram, Katarina

Gitte sa...

hejsan , oj oj båda killarna har ju riktig svullnad.... jag förstår din oro när man läser läkarböcker blir man alltid livs allvarligt sjuk...
Säkert bara en infektion .. men om det är svullnad för länge eller ökar måste du söka läkare!

Pia sa...

Oj, det var rejäla bollar de hade! En rejäl infektion på gång är ju mitt tips.

Och du, hur vanligt är det att TVÅ personer SAMTIDIGT skulle få samma typ av den hemska sjukdom som du nämnde alltid kopplades ihop med svullna lymfkörtlar på nätet? Det är ju inte så troligt, nej, faktiskt helt enkelt helt osannolikt.

Så sköt om dina svullna grabbar och hoppas att infektionen ger med sig snart!

Anonym sa...

Usch så obehagligt! Hatar svullnader av de olika orsaker mest av allt pga förra sommarens erfarenheter!

Hoppas att killarnas svullnader har lagt sig!
Ska vi försöka få till en träff snart?

Camillas blogg sa...

Usch, de var ju ordentligt svullna! Men det är som sagt säkert bara en infektion..man ska aldrig läsa på nätet om vad det kan vara- då blir man direkt dödssjuk ju.

Kram Camilla

Anonym sa...

Sökte på nätet efter lymfkörtlar och infektion. Valde bilder... Men allt var ju inte böldpest. Dina bilder fanns ju oxå! Har en 8 åring hemma som ser ut som pojken på din bild. Resultat 2 barn på dagis och en hos mormor och morfar. "Om det inte blir bättre inom 5 dagar..." /ML

Anonym sa...

Hej Jag vaknade idag klockan 5 och märkte att jag har unt backen min högra öra och då jag skände på den det hade blevit en knöl och Sten hård kan det också vara en infektion i kroppen?