onsdag, juni 23, 2010

Allergi och bilbekymmer

Stackars Emil har det så jobbigt nu.
Han är allergisk mot någonting och fick prickar över hela kropppen, och vi började ta Clarityn mot det i måndags kväll efter att vi varit hos distriktssköterskan tidigare på dagen.
(Axel har också prickar men inte lika mycket)
När jag sen hämtade dem på förskolan igår eftermiddag så kunde Emil knappt gå, hans vrister var alldeles svullna, ömma och fulla med ilska nässelutslag.
Troligen har han blivit biten av någon insekt för det såg ut att finnas små bett på bägge vristerna.
Ja, på Axels med faktiskt, men hans var inte alls så svullna och röda.

I morse hade det värsta lagt sig, men han hade ett nytt nässelutslag på halva ansiktet och ena örat.
Så jag ringde vårdcentralen för att kolla läget och vi fick en tid hos doktorn, som bara konstaterade att han är allergisk mot någonting och att vi bara ska fortsätta med Clarityn och hydrokortisonsalva.

Ikväll var vristerna ganska svullna igen, och han klagade över ont i ögonen och då såg jag att ögonen var röda och kladdiga...
Stackarn. :-(

Vi har haft annan dramatik här också.
I går morse skulle Emil till logopeden i grannstaden (om man kallar det stad, jo, det gör man nog, liten stad) och vi lämnade av Axel på förskolan.
På väg genom byn för att komma ut på stora vägen till lilla grannstaden körde jag över ett väggupp och det bara small till under bilen.
SHIT! tänkte jag, men fortsatte.
Sem small det och knakade varenda gång jag svängde så jag vågade inte ge mig av utan vi vände och körde hem.
Ringde logopeden och ringde verkstan.
Vi kunde komma och lämna bilen med en gång så det gjorde vi och sen fick vi ju promenera...

När vi närmade oss OKQ8 kom jag på att jag har en OKQ8 Back Up-försäkring på bilen så jag gick in för att fråga om det möjligtvis ingick hyrbil i den och det gjorde det!
75% av kostnaden står försäkringen för och jag fick en bil på studs!
En liten, liten, Toyota Aygo, men det var ju en bil i alla fall...

Det var ett stag som gått sönder i bilen, och staget på andra sidan var på väg att gå av och jag blev ca 2000 kr fattigare.
Men ja, hellre att det händer nu än när vi kör till Legoland senare i sommar...
I eftermiddag fick vi i alla fall hämta vår nylagade bil så nu är allt som vanligt igen.

I morgon är det dags för midsommarfest både på jobb och på pågarnas förskola.
Den här svensken tänker gå till jobb i klänning - det är närmast en sensation ska ni veta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Stackars pågarna, Krya på sig!
Jag gick med i klänning till jobbet idag, också ovanligt.

www.catcats.blogg.se
Catarina