söndag, mars 07, 2010

Helgen

Helgen har varit bra, vi har haft många roliga stunder!

Vi inledde helgen med roligt badhusbesök på fredagseftermiddagen.
Pågarna älskar verkligen att bada!
Ja, jag tycker själv att det är mysigt, men jag föredrar egentligen bad utomhus med sol som gassar och värmer - här blir det lätt att jag fryser som en gris efter en timmes badande trots 28 grader i poolen.
Mina värmande lager är ju liksom borta numera...
Röra mer på mig?
Ja, kanske det, men jag måste ju samtidigt ha koll på min sladdriga kropp så att den håller sig på plats i badkläderna... ;-)

Efter badet blev det pizza, pågarna var väldigt bestämda med att de skulle ha varsin barnpizza och inte dela på en vuxenpizza.
Och ja, de förvånade mig och åt upp varenda smula!

Lördag förmiddag körde vi och handlade lite lördagsgodis och mat så att vi kunde bjuda på middag på kvällen.
Sen var vi inom blomsteraffären och köpte blommor, den här gången fick vi ihop en välkomponerad bukett färgmässigt - det händer ju inte alltid eftersom jag alltid låter pojkarna välja varsin blomma helt själv...
Äntligen var den mesta snön borta på kyrkogården och vi kunde gå in till graven ordentligt.
Idag var det 1 år och 4 månader sedan Fredrik dog.
Axel hade ett långt prat "med" honom, men Emil ville inte prata alls idag.

På lördagseftermiddagen kom bästaste L hit och hade Jullan med sig.
L och jag scrappade, drack vin och pratade strunt - det kan knappt bli bättre!
Ungarna lekte, busade, spelade spel och såg på film - med andra ord var de ganska så nöjda de med!
När vi scrappat färdigt (har man nånsin det, egentligen?) ringde L efter M och sa att vi började på maten.
"Då kommer jag om en stund" svarade han.
När maten var klar hade han fortfarande inte kommit så L ringde igen och berättade att maten var klar.
"Bra, då kommer jag nu!"
Haha, han hade verkligen inte tänkt hjälpa till med maten!
Men det klarade vi ju så bra själva ändå.

Efter maten blev det Melodifestival och lite gott på bordet.
Den här gången hittade pågarna ingen favorit alls och tyckte inte att jag skulle ringa och rösta på nån!
Emil somnade gott i mitt knä när vi såg Pernilla Wahlgren sjunga för tredje gången...
Axel och Jullan däremot höll igång och fnissae som tokiga medan de spelade ett dinosauriespel.

Söndagen bjöd på sovmorgon, sååå skönt!
Sen skulle vi baka scones fick vi för oss men bakpulvret var slut så det fick bli en "morgon"-promenad.
Vi bor ju väldigt nära en affär, men tji fick vi, de öppnade ju inte förrän 10 på söndagar och klockan var bara 9.38...
Så det blev till att traska lite längre bort till ICA istället.
På vägen hittade vi stora "berg" som pågarna förstås var tvungna att bestiga.
Självklart utan en tanke på att mamma preciiis tvättat deras overaller! ;-)






Nåja, hem kom jag till slut med två pojkar i väldigt smutsiga overaler...
Och med bakpulver.
Scones bakades under mysiga former.
Axel älskade sin brödkaka och åt upp alla 4 bitarna!
Emil var inte lika övertygad och åt en halv, sen åt han pålägg bara...
Själv åt jag 1 1/2 (små) och fick ont i magen.

På eftermiddagen var det dags att bege sig till Helsingborg och storkusin Ls 9-årskalas.
Av nån konstig anledning använder jag numera GPS:en för att köra till brorsan - trots att jag kört dit i flera år innan jag ens hade en GPS...
Och tro inte att det går att lita på den, den vill minsann att jag kör på en bussgata en sträcka!
Och att vägarna byggts om strax innan brorsans område bryr den sig inte ett skvatt om!

Pågarna hade i alla fall störtkul med kusinerna, åt pannkakstårta, och busade ännu mer igen.
När jag sa att det var dags att åka hem vill de INTE följa med mig utan blev rent ut sagt skitförbannade på mig!
Nåja, ut kom vi till slut, och satte oss i bilen.
"Ska vi köra hem utan GPS:en?" sa jag på skoj till dem.
"Nej!" skrek de och var fullständigt övertygade om att jag inte skulle hitta hem utan GPS:en!
Men se, det gjorde jag!

2 kommentarer:

Karin sa...

Låter som ni har haft en riktigt bra och mysig helg :)

Kram Karin

Christina / Synål / Stina sa...

låter som en toppen helg

kram