onsdag, maj 30, 2007

"Stans" jobbigaste förälder?

Det är nog jag enligt pågarnas personal...

Hahaha, sedan jag började läsa till förskollärare har jag alltid hört från alla håll att de "jobbigaste" föräldrarna är de som själva är förskollärare.
Och nu är väl jag en av dem då!

1. Jag tycker INTE att det är okej att låta barn födda -04 tvätta sig helt utan hjälp efter mat och utelek - eftersom det resulterar i barn med blöta tröjor som fortfarande är smutsiga långt upp i håret!

2. Jag tycker INTE att det är okej att låta barn springa ute i solen i t-shirts och utan huvudbonad när personalen inte smörjer in dem innan de går ut på eftermiddagen!
På morgonen smörjer jag gärna in mina barn själv - men VEM ska smörja dem på eftermiddagen om inte personalen gör det?!

3. Jag vill INTE att (mina) barn ska springa runt och leka med stora pinnar utomhus, eftersom det är lätt hänt att snubbla och få pinnen i ögat eller skada sig på annat vis!

4. Jag VILL att mina barn får hjälp med att ta på sig stövlar och fixat till regnbyxorna så jag slipper tömma ut en sjö ur deras stövlar varje dag!

5. Jag VILL att personalen frågar/säger till mina barn om att de ska gå och kissa, så att alla slipper onödiga kisspåsar.

6. Jag vill INTE få hem eventuell bajstolle inpackad i kalsongerna i en plastpåse!

7. Ja, "smutsiga barn är lyckliga barn" - men sen kan de väl få bli rentvättade när de ska vara inne igen, och måste de verkligen vara täckta i lera från topp till tå var och varannan dag?!

8. Jag VILL att blöta kläder och skor hängs/ställs in i torkskåp så att det finns torra kläder/skor att ta på barnen när jag hämtar dem!

*suckar tungt*

Vill avsluta med att jag själv givetvis uppfyller mina egna krav gentemot "mina" barn och föräldrar på mitt jobb!

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag är inte förskolelärare eller barnskötare men jag håller fullständigt med dej. Men det kanske "känns värre" att få höra allt från en förälder som har samma utbildning.

Nemi sa...

Jag håller med! Skönt att höra detta från en förskoleutbildad, tycker jag! Men som tur är följer vårt dagis många av dina punkter, men definitivt inte alla. Kramar!