torsdag, juni 01, 2006

Jag blir så förbannad!

Vi har pratat om att F ska byta skift till hösten och börja jobba 2-skift istället för natt, eftersom han inte längre mår bra av att jobba natt. Efter ett antal års nattjobbande har han nu en helkass mage o är ständigt trött, oavsett om han jobbar eller är ledig. Då kommer han att jobba 6-14 ena veckan och 14-22 andra veckan. Då ska vi enligt dagis (enligt rektorn och stadgarna) lämna pågarna 13,30 varje dag varannan vecka... En dag i veckan slutar jag 13,30 - då hämtar jag dem senast 13,45... Oftast slutar jag tidigare den dagen o brukar hämta dem runt 13,30! 3 dagar hämtar jag strax innan 16 och en dag hämtar jag senast 16,30.

På Vår Kommuns hemsida ståtar de med parollen: BARNET I CENTRUM! Javisst...

Det de säger är:
Mina barn mår säkert jättebra av att lämnas strax innan de flesta kompisarna går hem 14,00...
Mina barn har inget behov av pedagogisk verksamhet.
Mina barn har inget behov av att få lära sig socialt samspel och att få leka med andra barn.
Mina barn behöver ingen kontinuitet i sin vardag.
Mina barn behöver inte stimulans och stöd i sin (lite sena) språkutveckling.
Mina barn kan gärna ännu mer utveckla sitt eget hemliga språk med ord som ingen förstår och lära varann fel ord på saker.
Mina barn behöver inte bli egna individer, de kan gott bli ännu tajtare med varann än de redan är.
Mina barn har inte ens rätt till 15 timmar i veckan, som de barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga, trots att vi arbetar bägge två.
Mina barn är visst inte värda mer än ren och skär BARNPASSNING!

Jag kräver inte ens att de ska vara där varenda dag från morgon till kväll, jag önskar bara att de kunde få komma 9,30 2 dagar iveckan, varav en dag den dagen jag slutar 13.30. Med de timmar jag önskar extra kommer vi dessutom till och med att gå NER i tid jämfört med nu, de kommer att gå ca 10 timmar mindre i veckan varannan vecka än de gör nu... Det enda rektorn säger är att vi får ta den diskussionen till hösten när det blir aktuellt och att vi får ansöka om dispens då.

Men vi måste ju veta om vi ska ta beslutet att F ska byta skift eller inte! Och innebär det att våra barn inte får komma till dagis innan 13,30 så tar vi ju inte det beslutet, då vi vill våra barns bästa... F har ju liksom en chef som han måste gå till och fråga om skiftbytet, hans chef måste ju ha klara besked från F. Nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Om jag ska ringa rektorn igen och boka in ett möte med henne där vi kan sitta ner och diskutera situationen eller om jag ska ringa hennes chef och höra vad denne säger. Jag vet ju inte ens om det är lönt att ringa då reglerna är så här... Men fan heller att jag accepterar det! Aldrig!

Förutom detta så har först jag o sen A fått en tjusig bula i pannan idag, så det är riktigt toppen! Vi skulle städa undan Duplot här hemma o när A langar iväg hela brandbilen med full kraft så lyckas han pricka mig rakt i tinningen istället för ner i lådan... En riktig stjärnsmäll blev det kan jag lova. Tjusig bula...
Sen det sista A gjorde innan han skulle sova var att släcka sin sänglampa och på vägen ned mot kudden skallar han sänggaveln med full kraft och får en sån bula i pannan. Jisses, vad han skrek. Han var tiondels sekunder från att gå in i en affektkramp igen, men jag lyckades få kontakt med honom och bryta innan han slocknade. Shit, vad rädd jag blev.
Nu sover han gott i alla fall och jag har redan varit inne och petat på honom för att se att han reagerar!

Inga kommentarer: