måndag, april 23, 2012

Ögonläkning

I helgen har jag försökt vila mitt öga så mycket jag kunnat.
Det har svidit en del, varit ljuskänsligt och torrt och jag blir liksom väldigt trött i det.
Jag får ju inte använda smink på en vecka så när det var dags för dop igår plockade jag fram ett par gamla solglasögon som är perfekta inomhus!


Rätt snyggt ändå tyckte jag!

Idag tog jag bussen in till stan för kontroll.


Det är rätt så fint ändå på vägen dit!

Eftersom bussen bara går en gång i timmen hade jag tid att handla en födelsedagspresent och ändå komma 40 minuter för tidigt till kliniken.
Satte mig ner för att ta en kopp te i lugn och ro man hann inte ens dricka upp förrän jag blev inkallad!
Skönt att slippa vänta!

Skyddslinsen plockades ut och ögat kontrollerades, än så länge ser det fint ut.
Däremot såg jag fortfarande suddigt. :-(
Jag är lite orolig förstås, eftersom synen var skarp innan, men de sa åt mig att inte oroa mig.
Svullnad måste lägga sig, det måste läka färdigt och synen få en chans att stabilisera sig.
I några månader är det helt normalt att synen skiftar lite fram och tillbaka.
Men visst är jag orolig ändå!
Nåja, det ordnar sig till slut, på ena eller andra sättet.

Sedan linsen plockades ut har ögat varit skavigt och gjort lite ont så jag stannar hemma en dag till och låter det få vila lite till och ger det bättre chans att läka.
Även det är helt normalt, nu sitter ju inte linsen kvar och skyddar hornhinnan som inte läkt riktigt klart än.
Håll tummarna för att det blir bra nu!

- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Håller tummarna!
Kram K

Anonym sa...

Hej!
Vet att det var längesedan men jag gooflade på virusutslag och din blogg från 2006 dök upp :) Hur länge varade dessa prickar hos dina pojkar och kliade de? Min son har haft liknande i en vecka nu och det ser inte ut att bli bättre, på vc var de osäkra och sa att det eventuellt kunde vara vattkoppor, fast inte en enda har vätskat sig så det känns inte så! Tacksam för svar om du har tid! Maria

Tvillingmamma Lotta sa...

Hej Maria!
Oj, jag minns nog inte faktiskt. Runt en vecka? Ja, de kliade. Vi smorde med Miniderm och det hjälpte litegrann, eftersom torr hud kliar lättare än fuktig hud.
Pojkarna har i omgångar även fått massor av utslag som beror på torr hud, så de ska i perioder smörjas med just miniderm varje dag. Apoteket har en ny kräm som är precis som Miniderm fast lite billigare, på pojkarna fungerar den precis lika bra.
Hoppas ni blir av med prickarna snart!
Lotta

Anonym sa...

Hej igen!
Tack för svaret! Prickarna är kvar och det beror inte på torrhet, jobbigt när de inte vet på vc men det måste hänga ihop med en virusinfektion! Tack igen!
Maria