söndag, november 28, 2010

Underbart med semester!

Vi har haft en underbar vecka i Egypten!
Varmt och soligt, det har nog legat runt 27-30 grader varje dag.
Vi har solat, badat, ätit och latat oss!


Ovan molnen fanns solen!


Pågarna på väg till frukostbuffén lördag morgon, solen skiner men det är fortfarande lite kyligt i luften, ca 16-17 grader bara!


3 kusiner i havet - i bakgrunden syns de roliga vattenrutschbanorna som vi förstås testade!
Första dan vi åkte skaffade jag mig ett megablåmärke mitt på skenbenet och andra dan tippade Axel och jag upp och ned när vi landade i poolen så min ena lins åkte ut!
Men kul var det!


Emil plaskar i Röda Havet!


Och Axel plaskar i Röda Havet han med förstås!


Ljuvligt med sol!


Vid en av poolerna fanns solstolar i vattnet - härligt att ligga här och klucka!


4 kusiner hoppar i vattnet medan jag ligger och latar mig i poolsolstolen!


Axel njuter av poolbadandet!


Vi gjorde en enda utflykt under veckan, med glasbottenbåtar till korallreven.
Helt fantastiskt!


Vackert, vackert!


Det var som att åka i ett akvarium!


Solen gick ner redan vid 16.30 bakom bergen.


Pågarna hittade en ny kompis på stranden.


Självklart fick de rida på den!


Det årliga julkortet togs traditionsenligt på pappas födelsedag med alla kusiner och pappa i sin randiga skjorta.
Det här var dock en av de mindre lyckade varianterna när barnen började bli trötta på att fotas!
På stranden fanns härliga "hyddor" att hyra så det gjorde vi på pappas födelsedag och tillbringade hela den här dagen på stranden istället för vid poolen.


Pappas 60-årsdag firades på hotellets asiatiska restaurang och självklart provade pågarna påatt äta med pinnar!


Efter maten fortsatte vi till den stora lobbybaren där vi njöt av mjuka soffor och goda drinkar!


Och här är han, 60-åringen!
Grattis än en gång, pappa!


Axel har nyss upptäckt att Nutella är väldigt gott!


Här syns vår uteplats, vi hade turen att få bo på nedre plan!


Axel i favoritpoolen!


På den här vackra restaurangen vid poolbaren åt vi lunch nästan varje dag.


Emil hade ett speciellt sätt att bära solglasögon och äta pommes den här dan...


Här satt jag många gånger och njöt av solen och goda drinkar medan pågarna badade intill!


Syrran gillade oxå poolbaren!


Men Emil föredrog poolen som tur var!


Dags att åka hem, vi har checkat ut och väntar nu på bussen som ska ta oss till flygplatsens kaos.


Jag fick oxå va med på bild!
Ni kan tro att det var varmt med jeans, strumpor och gympaskor...


Och här ser vi det sista av Hurghada!
Hemresan blev lite dramatisk då vi vid ankomsten till Malmö Airport fick besked om att vi inte kunde landa pga snö på landningsbanorna.
Planet fick cirkla i 20 minuter och sen ytterligare 20 minuter igen medan vi förbereddes på att vi kanske fick flyga till Kastrup och om de inte kunde ta emot oss så fick vi flyga till Göteborg!
Alla på planet blev väldigt lättade då vi slutligen fick det glada beskedet att vi fick landa, något försenade.

På det hela en toppenvecka!
Lagom varmt och superfint hotell, med många restauranger och barer.
Maten var väl inget särskilt, men helt okej för oss vuxna.
Barnen däremot har typ levt på toast med sylt och pommes med hamburgare eller grillad kyckling.
Vi klarade oss ganska bra från magsjukdomar, visst var vi lösa i magen men fortfarande pigga och krya.
Inga läskiga kryp som tex kackerlackor, men däremot massor av mygg.
Trots myggmedel blev vi alldeles sönderbitna och massor av betten kliar något fruktansvärt fortfarande.

Och min kropp gillade nog inte att gå från nästan 30 grader och sol till snöstorm och minusgrader för så fort vi kom hem började jag bli sjuk.
Så nu är jag genomförkyld och som grädde på moset har jag även fått så kallad jalla-jallamage sen hemkomsten...
Om jag gick upp nåt under veckan så har jag definitvt gått ner det igen de här två dagarna hemma, allt jag äter går rätt igenom bara... :-(

Men det kan det väl vara värt - jag har ju fått en underbar vecka i sol och värme!

2 kommentarer:

Soulsister sa...

Ni verkar ha haft en underbar resa, vi var ju där i mars i år och njöt vi med :)

kram

kattiiiiss sa...

Underbara bilder!
Vad härligt ni ser ut att ha haft det.
Kram