måndag, november 21, 2005

Slut med nappen – eller: Så går det med 4 lösa tänder…

Jaha, nu håller pågarna på att slumra in i sina sängar utan napp för första gången. Det var full kalabalik med vrålandes sparkandes pojkar med tårarna sprutandes ur ögonen. Men jag satte mig i fåtöljen mellan deras sängar o sjöng för dem. A lugnade sig snabbt men E illvrålade så jag fick ta honom i famnen. Där blev han genast lugn o bägge två tystnade. Efter ett tag kunde jag lämna rummet, de sover inte än, men de är lugna o skriker inte - E ligger o ropar: ”Ackelelle” (=A!) o A suttar på sin röda hund.

De har varit jätteduktiga med nappen den sista veckan, har bara använt den när de skulle sova, inget gnäll utan de har accepterat det bra. Men vi hade verkligen inte tänkt sluta helt med den än. Det såg de själva till att de fick göra. A tog en bok för E o sprang iväg, E sprang efter o innan jag var ifatt dem in i köket så har E antagligen puttat A så han for med munnen först in i väggen. Jag var där lagom till att illvrålet startade…

Blodet sprutade o A skrek o grät! Jag såg med en gång att det kom från tänderna så det var bara att ringa till folktandvården. De bad oss komma in med en gång fast de inte hade några lediga tider o vi fick komma till nästan med en gång, mellan 2 bokade patienter. De 4 tänderna mitt fram där uppe är lösa, 2 av dem intryckta en bit! De 2 yttersta är bara lite lösa men de 2 i mitten är intryckta o jättelösa! Men rötterna är hela såg tandläkaren på röntgenbilden så vi hoppas på att de ska växa fast igen.

I 2 veckor ska jag badda runt dem med nån bakteriedödande vätska morgon o kväll o bara borsta de andra tänderna, han får bara äta mjuka saker o HAN FÅR INTE HA NAPP!!!

A var jätteduktig hos tandläkaren o klarade alla undersökningar trots att han var jätteledsen o hade jätteont. Som han skrek när tandläkaren ruckade på tänderna! Stackarn! O att ta röntgenbilden var jätteläskigt, men han låg så still, så still även om han grät o försökte skrika.

Efter besöket åkte vi hem o hämtade E o F o sen tog vi en promenad ner till Apoteket o till farmor i Brio-butiken. (Det är så jäkla skönt att kunna promenera till allt numera! Aldrig mera landet för vår del!) Ska man sluta med nappen får man ju ha en ”Sluta-med-nappen-present”! Vi föreslog djur o E valde en häst o en tjur o A valde en gris o ett får. Nu har de snart alla bondgårdsdjuren, hemma hade de redan en ko, en katt o en hund!

Nu sover de nog bägge två därinne. A snarkar o E snackar inte längre en massa strunt!

Inga kommentarer: