onsdag, februari 01, 2012

Läkning...

... är vad det handlar om här hemma nu.
Dagen efter op var det underbart väder utomhus, och kirurgen hade ju sagt att det var bra om jag rörde lite på mig.
Så jag tog en liten försiktig promenad.
Ett gäng 90-åringar med rullator hade säkert varvat mig flera gånger, jag tog sakta sakta pyttesteg.
Ändå kände jag snart att det började rinna under förbandet.
Ringde kliniken när jag kom hem och de sa att det säkert inte var nån fara, jag skulle ta min planerade dusch och sen byta jätteförbandet mot byxgördeln.

Så jag duschade.
Torkade mig och blev lite rädd
när jag tittade ner och upptäckte att jag stod i två "pölar" med blod.
Tittade på handduken och insåg att den var full med blod.
Ringde kliniken igen och nu ville de att jag skulle komma in direkt.
Jag fick inte köra själv så jag fick ringa bonussvärfar som körde mig in.
Väl där blev jag hoptejpad (jag ville inte bli sydd som hon först ville!) där jag blödde och fick nya förband, och stränga tillsägelser om att låta bli promenader på ett tag!

Nu har det gått en vecka sen op och jag mår mycket bättre.
Jag är mycket rörligare och klarar nu av att gå försiktigt utan smärta och klarar av trappor!
Att sitta på en stol är dock jobbigt, det stramar väldigt i såret, och ja, jag måste ju vara försiktig.

Pågarna har varit fantastiskt duktiga och gått själva både till skolan och hem igen!
Jag är så stolt över dem!
Och nu har de gått en vecka i sina nya klasser oxå.
De trivs jättebra bägge två, så det känns bra.
Bägge två har fått nya kompisar redan och leker tillsammans på raster och på fritids så de tänker inte på att de inte går i samma klass.
Så jag är glad att det blivit bra, även om jag fortfarande inte tycker att klassändringarna sköttes på ett bra sätt av skolan.

- Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer:

Mamarazzi sa...

Hej Lotta!
Kan inte du berätta vad din tanke var med att dela på dina pojkar och hur de gjorde på skolan. Jag har tvillingpojkar, som i och för sig bara är två år än så länge, men undrar....
/Paola

tvillingmamma lotta sa...

Hej Paola!

Beslutet att dela på pågarna var inte mitt, och just detta att jag inte ens blev tillfrågad eller fick vara delaktig i en diskussion om huruvida de skulle delas på är vad som upprört mig.
Skolår 1 har bestått av tre klasser, som till att börja med arbetade i tvärgrupper någon timme om dagen någon dag i veckan.
I början av terminen pratade en lärare och jag om detta och jag sa att jag tyckte att detta var bra - att de delades på då och då.
Sedan under terminens gång har tvärgrupperna utökats till att bli tre heldagar (8-13) i veckan.
Och nu någon vecka in i vårterminen berättade skolan plötsligt att tvärgrupperna skulle bli de nya klaserna - och det innebar att mina pojkar plötsligt inte går i samma klass längre.
Anledningen till klassbytet är att en av ettorna inte fungerat, och då valde skolan alltså att bryta upp alla tre ettor och bilda de nya klasserna.

Emil får med sig 4 killkompisar och en tjej som är en av hans bästa vänner från gamla klassen, medan Axel får med sig 1 killkompis!
Pågarna trivs, så det är inte det, men jag hade faktiskt velat se lite elev- och föräldrainflytande!

Jag ville alltså egentligen ha det som det var, att de gick i samma klass och hade grundtryggheten i varandra, och delades på någon timme om dagen i olika grupper.
Men huvudsaken är att det fungerar, nu söker de upp varandra direkt på rasten och på fritids så de ses ju ändå under dagen.

Mamarazzi sa...

Nej, usch vad arg jag blir!!! Man måste ta hänsyn till varje enskild individ när man gör en sådan delning. Ge dem lite tvillinglektyr att fördjupa sig i. "Att leva med tvillingar" som bland annat säljs på tvillingklubben.se är jättebra och vänder sig till bland annat lärare som har tvillingar.
Men det var ju skönt att det blev bra ändå!
Kram /Paola

Tvillingmamma Lotta sa...

Tack!
Ja, arg och besviken var precis vad jag blev.
Kram

Anna sa...

Märkligt att mitt under en termin dela klasserna så.

När min stora tjej gick i fsk funkade aldrig hennes klass. Och trots att vi hade fått brev hem om att klasserna skulle vara intakta till ettan berättade rektorn på föräldramötet att de skulle dela klasserna. Nu i efterhand kan man säga att hon " tjänade" på det. De var 4 tjejer i fsk och blev 9 tjejer i år 1-3. Nu när hon började år 4 delade de klasserna igen, men det tycker jag bara är bra, för nu brukar många vara "färdiga" med varandra efter 3-4 år ihop.

Du har inte fått någon förklaring till delningen utav dina killar? Nu känner jag ju inte dem, men har umgåtts med endel tvillingar genom åren och vet ju att det brukar ibland vara en "starkare" tvilling som är den som går först. Och då kan det ju vara bra för den "svagare" tvillingen att den själv måste söka kontakt med kompisar i klassen. Var själv den "starka" tvillingen" upp till år 6, nu är vi tjej och kille.

Vinterkramen Anna

Tvillingmamma Lotta sa...

Jag tror egentligen inte att de tänkte på att de iom att de ändrade klasserna delade på Emil och Axel, jag vet inte.
Svaret jag fick var att jag ju tyckt att det var bra i början av höstterminen att de delades i olika grupper någon stund någon dag i veckan, och att detta betydde att jag var positiv till att de delades helt och hållet med.

De delades alltså inte egentligen för att de var tvillingar utan det blev automatiskt när klasserna ändrades.

De har fungerat bra ihop i klassen, ingen har tagit över den andre.
De har lite olika kompisar som de leker med ibland, och leker ofta ett stort gäng killar ihop.

kram