söndag, augusti 14, 2011

Säg hej till Junior!

Emil har förr pratat väldigt mycket om att han ville ha en kanin eller ett marsvin.
Men i sommar fick han upp ögonen för ormar och ödlor...
Han ville först ha en orm, men efter att ha insett att farmor aldrig mer kommer hem till oss då ändrade han sig till en ödla istället.
En leopardgecko.
Och visst, de är ju jättesöta.
Men vilket jobb, olika temperaturer på olika platser i terrariet och värst av allt: eftersom de äter levande syrsor måste man även ha en syrseodling!
Nej, tack.

Inte ens när jag sa att det var väldigt dyrt att skaffa allt ödlan behöver och att han då får önska sig allt det i julklapp istället för leksaker backade han.
Han skulle ha en ödla!
Så jag fick starta operation övertalning och prata om fördelarna med ett mjukt och gosigt keldjur istället - och förstås ta dem till djuraffären och visa de gosiga alternativen!
Frågan är vem som egentligen var smartast och lurade vem, jag eller mina barn - för nu har vi ett marsvin!


Söta virvelmarsvinet Junior!

Sen fick jag veta att det är lag på att marsvin inte får vara ensamma, så på tisdag när djuraffären får in nya marsvin så ska Junior få en kompis.
Axel har fallit handlöst för Junior så det nya marsvinet får bli Emils, för trots att det var Emil som tjatat så så var han nästan lite rädd i början och Axel tog sin chans!

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

mammaxtre sa...

Ha ha ha. Jag tror att ödlan blir större än ett marsvin, kan ha fel förstås. Tror även att ett marsvin kräver mer än vad en ödla gör :-)

Ha det gott

Unknown sa...

Haha förlåt ;) men det blir ju kul att dom får varsitt då iaf =D Hoppas att ni hittade en liten kompis idag

Lena sa...

Hej Junior !!!!! säger lillmatte till två Marsvin vid namn Mumfi och Simba.