lördag, juni 10, 2006

Alla små pojkars stora dröm

Alla små pojkars stora dröm har besannats för mina pågar idag! I förmiddags var vi hemma hos pågarnas farmor och ”farfar”. Pågarna rasade runt i deras stora trädgård och var precis så fulla med överskottsenergi som bara de kan vara! Särskilt A är makalös, ibland blir det bara så mycket energi att han måste hoppa jämfota lite grann eller klappa händerna för att få utlopp för det där lilla extra!

Det blev lite brunch, bägge pågarna kastade sig över tomatfatet och mumsade i sig så att farmor fick gå in och skära upp mer tomat! Antar att det är en av få saker de har efter mig… Min pappa brukade säga att jag nog skulle komma att se ut som en tomat när jag blev stor så mycket tomat som jag åt.

Under måltiden så hörde A att farmor kallade pappa för F, så det var han ju också tvungen att göra. Sen berättade de att mamma minsann heter L, det har de koll på! Vi berättade för A att han också heter F, det tyckte de var konstigt först men accepterade det snart. E ville inte va sämre, han måste ju också ha ett andranamn så han sa stolt: ”Jag heter L!” Helt logiskt, heter A som pappa måste han ju heta som mamma!

Efter maten försvann ”farfar” bort mot garaget och plötsligt hörs ett brummande. Pågarna rusar mot staketet för att se vad det är som låter och bägge två tjuter av glädje när de ser honom komma körande: ”LILLA RÖDA TRAKTORN!” ”Farfar”, som numera är världens bästa, är stolt ägare av en liten trädgårdstraktor som är just röd! En i taget fick de sitta i ”farfars” knä och styra traktorn själva genom trädgården – vilken total lycka! E strålade ikapp med solen, A var så koncentrerad på att styra att han knappt hade tid att le. Bägge två var lika lyckliga och överväldigade.

Sen hittade deras far en groda som var jättespännande att titta på. A ville hålla den men ångrade sig i sista sekund, den var nog lite läbbig ändå! Han gjorde världens grimas när den tog ett skutt rakt i hans hand och sen skakade han på händerna och ”torkade” av dem!

Ikväll var våra bästa vänner här, och de var ännu mer poppis än vanligt hos pågarna eftersom de hade med sig ett stort paket med 20 små bilar i! De blev alldeles till sig av alla bilar, men skulle givetvis ha precis samma bil ändå… Så det blev till att dela upp dem mellan dem, först fick E välja en bil och sen fick A välja en och så vidare tills de hade 10 bilar var. A valde alla orange bilar, E valde alla 4 gröna bilar som fanns – lite oväntat eftersom grönt är As färg och blått Es.

Jag satt och tänkte för mig själv: Hur 17 ska jag hålla reda på vilka 10 som är vems? Då sa A till J: Snart tar L fram nagellacket och märker bilarna som du och din syster gjorde! ”Ja! Va smart! Så nu har Es bilar en dutt nagellack på undersidan allihop och det är lätt att se vems bil det är om de börjar bråka om dem!

Klädda i Sverigedräkt har de förstås varit ikväll förresten – inte för att deras hejande hjälpte ett dugg… Men fina var de! Maken var också fin, innan idag sprang han ner till sportaffären och köpte sig matchtröjan för 600 spänn! Med tanke på mina scrapkostnader på sistone kunde jag inte säga nåt om nyttan av en sån dyr tröja!

Inga kommentarer: